După un început de an dificil, având cea mai slabă performanţă dintre Magnficient Seven, Tesla îşi va publica săptămâna aceasta rezultatele pentru anul trecut. Compania şi-a atins ultimul obiectiv privind livrările anuale, dar războiul preţurilor, provocările legislative şi din industrie pun presiune pe marja de profit, conform unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Tesla este o companie americană de tehnologie şi energie, care se ocupă în principal de fabricarea de vehicule electrice de înaltă performanţă, de sisteme de stocare a energiei şi de panouri solare.
Tesla este cunoscută pentru vehiculele sale electrice inovatoare, precum Model S, Model X, Model 3 şi Model Y, şi recent Cybertruck. Pe lângă vehiculele sale electrice, Tesla produce, de asemenea, baterii de stocare a energiei, sub marca MegaPack.
Potrivit Yahoo Finance, la data de 29 septembrie 2023, principalii investitori instituţionali ai Tesla sunt Vanguard Group Inc. cu o participaţie de 7,11% , Blackrock cu 5,87% şi State Street Corp. cu 3,30%. Elon Musk, directorul general al Tesla, este cel mai mare acţionar individual, cu aproximativ 13% din totalul acţiunilor în circulaţie. Recent, acesta a început un conflict cu Consiliul de Administraţie al Tesla, cerând 25% din companie. Musk a făcut această cerere în contextul în care compania şi-a extins eforturile în domeniul AI şi al roboticii şi consideră că tehnologia este mai în siguranţă în controlul său.
• Acţiunile Tesla şi-au dublat valoarea în 2023
În ciuda volatilităţii, acţiunile Tesla şi-au dublat valoarea în 2023, crescând cu 102%, conform datelor furnizate de S&P Global Market Intelligence. Tesla a atins două obiective importante în 2023: livrarea a 1,81 milioane de autoturisme, aşa cum a proiectat la începutul anului, şi demararea producţiei Cybertruck la gigafabrica sa din Texas, spre sfârşitul anului 2023.
Într-un context unde competiţia se intensifica, iar inflaţia şi dobânzile în creştere afectau cererea, Tesla a luat o decizie îndrăzneaţă: a redus de mai multe ori şi semnificativ preţurile autoturismelor sale, atât în China, cât şi în Europa. Această strategie a provocat un război de preţuri în industrie şi a afectat marjele de profit ale Tesla, determinând întrebări ale pieţei, cu privire la logica CEO-ului Elon Musk. Totuşi, Musk a fost dispus să sacrifice marjele pe termen scurt pentru a creşte volumul vânzărilor, subliniind angajamentul de a livra pe termen lung. A fost o mişcare calculată, care a dat rezultatele dorite, deoarece Tesla a încheiat anul cu o creştere solidă a livrărilor.
Tesla a crescut semnificativ în China, datorită unei pieţe în expansiune şi reducerilor de preţ, vânzând 603.664 de unităţi, cu 37% mai mult faţă de 2022. Cu toate acestea, compania este departe de a fi lider de piaţă în China, fiind depăşită considerabil de BYD Co. Ltd.
Tesla a livrat primele exemplare ale camionetei sale electrice la sfârşitul lunii noiembrie. În timpul conferinţei de venituri din al treilea trimestru, Musk a reiterat că Cybertruck este "cel mai bun produs al Tesla" şi că cererea este "extraordinară", cu rezervări depăşind un milion de unităţi. Cu toate acestea, Musk este cunoscut pentru sinceritatea sa şi le-a reamintit investitorilor că, deşi cererea este abundentă, provocarea reală constă în construirea camionetelor la un preţ accesibil. Astfel, ar putea dura un an sau mai mult până când Cybertruck va contribui semnificativ la fluxurile de numerar ale Tesla. Odată ce se va întâmpla, ar trebui să fie un impuls major pentru fluxurile de numerar ale Tesla, care deja cresc constant.
La sfârşitul celui de-al treilea trimestru, Tesla a generat 8,9 miliarde de dolari în flux de numerar operaţional şi 2,3 miliarde de dolari în flux de numerar liber. Producătorul de vehicule electrice a încheiat trimestrul cu un sold impresionant de numerar şi echivalente de 26 de miliarde de dolari. Acestea sunt cifre remarcabile, deoarece 2023 a fost un an provocator din mai multe puncte de vedere pentru Tesla. Compania investeşte din ce în ce mai mult în fiecare trimestru în noi produse şi tehnologii, inclusiv Cybertruck, tehnologii de inteligenţă artificială precum Optimus şi Dojo, autoghidate, şi în afacerea sa de energie.
• Subvenţii vs. salarii în era Cybertruck
Recent lansatul Cybertruck va fi un subiect important de urmărit pentru investitori în următoarele trimestre. Compania a livrat primele 12 Cybertruck într-un eveniment de livrare la sfârşitul lunii noiembrie. Mulţi analişti din piaţă consideră că acest produs are utilitate practică limitată ca un camion (tractarea şi transportul scad drastic autonomia pentru maşinile electrice) şi că nu va deveni un produs la fel de popular ca Model 3 şi Model Y. Analiştii se aşteaptă ca Tesla să livreze aproximativ 2,2 milioane sau mai multe vehicule în acest an. Desigur, dobânzile ridicate fac finanţarea împrumuturilor auto mai dificilă pentru cumpărători decât în anii trecuţi, deci există întotdeauna riscul ca creşterea să dezamăgească.
În acelaşi timp, Tesla se confruntă cu presiuni asupra preţurilor în întreaga sa gama de produse, iar presiunile salariale încep să se acumuleze. Lucrătorii de la Gigafactory Nevada vor primi o majorare salarială de 10% sau mai mult, iar lucrătorii din Fremont, California, primesc, de asemenea, o majorare salarială într-un efort de a combate sindicalizarea. Deşi, creşterea costurilor forţei de muncă este o realitate pentru majoritatea afacerilor, acestea devin mai problematice atunci când compania nu reuşeşte să transmită mai departe costurile către clienţi..
Impozitele pe venit ale Tesla în China vor reveni la 25% (de la 15%) în 2024, după expirarea unei rate speciale de impozitare benefice. Este important de menţionat că această fabrică produce jumătate din vânzările mondiale ale Tesla.
Un alt aspect de luat în considerare este eliminarea subvenţiilor EV în Statele Unite, Germania (cea mai mare piaţă a companiei din Europa) şi Franţa, în timp ce presiunile sindicale cresc salariile companiei în Berlin. Acest lucru poate fi un motiv al numărului impresionant de livrări din ultimul trimestru, notează TradeVille.
• AlphaSpread: Preţul acţiunii Tesla este supraevaluat cu 63%
Tesla nu este considerată doar o companie de maşini, ci şi un pionier în tehnologia AI, conform analistului de la Wedbush, Dan Ives. Tesla foloseşte platforma sa de calcul AI pentru a ajuta la instruirea software-ului său de conducere autonomă.
Conform calculelor făcute de AlphaSpread, preţul Tesla este supraevaluat cu 63%, iar valoarea intrinsecă reală a companiei ar conduce la un preţ de 80 de dolari. Evaluarea Tesla a fost adesea determinată de aşteptările de creştere viitoare şi de poziţia de dominaţie pe piaţă. Entuziasmul investitorilor şi hype-ul din media a dus uneori preţul acţiunilor unei companii peste ceea ce analiza financiară fundamentală ar sugera ca fiind rezonabil, iar Tesla este un exemplu clar, conform datelor din Market Buzz, de pe platforma Tradeville. Acelaşi lucru este valabil şi pentru altă companie importantă de tehnologie, Amazon.
Oportunităţile de creştere a Tesla în conducerea autonomă pot duce la o evaluare similară unor companii de tehnologie, precum cele din grupul Magnificent 7 decât cu producătorii auto tradiţionali. Dar, chiar şi atunci când sunt urmărite evaluările din această perspectivă, raportul P/E al Tesla de 70x este încă o creştere majoră de 122% faţă de mediana de 28.2x PE a membrilor din Magnificent 7.
Totuşi, conform analiştilor Wall Street, ţinta medie de preţ pe un an pentru acţiunea TSLA este de 228,24 dolari, cu o prognoză minimă de 24,58 dolari şi o prognoza maximă de 399 de dolari.
Se aşteaptă ca Tesla să raporteze un trimestru al patrulea solid în acest an, conform comentariilor din timpul celei mai recente teleconferinţe cu analiştii. Al patrulea trimestru este de obicei cel mai puternic din an în ceea ce priveşte livrările, pentru Tesla.
Compania va raporta rezultatele pentru anul 2023 săptămâna aceasta, iar mişcarea estimată, conform preţului opţiunilor din piaţă este de +/-6 dolari. Acţiunile Tesla au scăzut imediat după publicarea rezultatelor în opt din cele 12 rapoarte anterioare. În medie, acţiunile s-au mişcat în jos cu -2,5% în prima zi de tranzacţionare după eveniment.
• Oportunităţi şi riscuri în investiţia în Tesla
Oportunităţi
- Tehnologii revoluţionare: următoarea perioadă de creştere pentru Tesla poate proveni din progresele în domeniul inteligenţei artificiale şi al roboticii, precum proiectul robotului umanoid Alt catalist are putea fi tehnologia de autoconducere completă (FSD), continuă să se îmbunătăţească, cu o implementare concentrată iniţial în America de Nord.
- Costuri mai mici: un alt aspect pozitiv îl reprezintă faptul că şi costurile sunt în scădere, atât datorită optimizării procesului de producţie, cât şi reducerii preţurilor materiilor prime. Costul mediu de producţie a ajuns la aproximativ 37.500 de dolari/unitate, în scădere faţă de vârful de 42.700 de dolari înregistrat în al doilea trimestru al anului 2022 şi cu 1.000 de dolari mai puţin decât în iunie.
Riscuri
- Legislaţie: este posibil ca sfârşitul preconizat al stimulentelor fiscale federale din SUA, din cadrul Legii de reducere a inflaţiei (Inflation Reduction Act) pentru vehiculele electrice precum Model 3 să fi devansat vânzările de automobile în trimestrul al patrulea al Tesla, aşa că rămâne de văzut dacă compania îşi poate menţine ritmul vânzărilor în lunile următoare. Mişcări similare de eliminare a stimulentelor sunt programate şi în Germania şi Franţa.
- Tranzacţiile managementului: în ultimul an, insiderii nu au făcut nici o achiziţie şi au vândut acţiuni în valoare de 57,7 milioane de dolari. Cea mai recentă vânzare a avut loc în decembrie, de către directorul financiar, în valoare de un milion de dolari. Această dinamică poate fi interpretată ca un factor negativ, dar nu este întotdeauna cazul.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: AlphaSpread, CBS, raport companie, Reuters, SeekingAlpha, Yahoo Finance, Teslarati.
----------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.01.2024, 15:34)
Tesla are competitie foarte puternica din China. Si in China e recesiune, EV-istii stau cu marfa pe stoc si dau reduceri. Deci, posibil sa mai scada mult.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.01.2024, 18:06)
Deci la Tesla daca faci comanda azi ai livrare la sfarsit de Februarie, inceput de Martie si tu spui ca stau cu marfa pe stoc:-)